Olvastam a hírt, hogy egy 30 éves amerikai hölgy, Sonya Baumstein, aki tervei szerint az első nőként egyedül akarta átevezni a Csendes-óceánt, nyolc napnyi tengeri hánykolódás után feladta a nagy álmát. Japánból akart eljutni Kaliforniába, ám 250 kilométernyi távolságra jutott csak, így leadta a vészjelzést. Egy teherhajó mentette ki, majd a japán parti őrségnek adták át.
Elnézegettem a hölgy fotóit, és bevallom, ezek alapján sose gondoltam volna, hogy ő egy fantasztikus teljesítményekre képes vasember lenne. És eddigi extrém sportos múltja sem olyan döbbenetes: csatlakozott evezős expedícióhoz, illetve elbiciklizett Mexikóból Seattle-be, emellett a Bering-szoroson evezett át. Bizonyára nálam több rutinja van az ilyesmiben, de azért tízezer kilométert lenyomni a haragos Csendes-óceánon elég durva kihívás, más szint.
Noha van neki egyéni szponzora is, és az expedíciót is komoly támogatók tették lehetővé, csapatában pedig mindenféle szakértő (tudományos, meteorológiai, PR...) van, mindez erre a bő hétre volt elegendő. Aztán jött a műholdas telefon, a GPS-ről leolvasott pontos koordináták, és már érkeztek is a megmentők.
Egyáltalán nem akarom azon emberek sportteljesítményét lefitymálni, akik egy-egy ilyen vállalkozásba energiát fektetnek. De ez azért már nem az az extrém kaland, mint Scott kapitány idején volt. Annak idején vártak fél évet vagy többet odahaza, és ha nem jött hír, küldtek egy mentőcsapatot- akik vagy megtalálták a szerencsétlenül jártak földi maradványait, vagy nem. Manapság tele vagyunk kalandorokkal, akiket szponzorok és segítőcsapatok támogatnak, vagy hivatásos helyi vezetők rángatnak fel a hegyek csúcsára.
Nekem az még szimpatikus, amikor valaki úgy éli meg az álmait, hogy edz, sportol, gyűjti a pénzét, aztán csatlakozik egy expedícióhoz és saját maga számára bizonyít. Meglehet, nincs kommunikációért felelős alkalmazottja, aki szórja a híreket a médiának, így a nagyközönség mit sem tud a "hőstettről", de ő nem is ezért csinálja.
A PR-expedíciókat viszont nem nagyon csípem. Tök jó, hogy ügyesen eladják ezeket az embereket még bőven a nagy kaland előtt, hakniznak a tévékben, gyűjtik a rajongókat a közösségi oldalakon, sikeresen szerzik a pénzt a szponzoroktól- épp csak az a bajom, ezek a kalandok igazán nem adnak nekem semmit. Még akkor sem hoznak lázba, ha sikerülnek. Evez valaki pár ezer kilométert, remek, ez neki biztos óriási büszkeség, de én mit kezdjek vele? Tanulunk belőle valami újat? Felfedez valamit? Változtat bármit az életünkön? Esetleg akkor, ha engem ez saját korlátaim leküzdésére inspirál, de bevallom, a próbálkozók egy részének személyisége messze nem olyan, hogy példaképemmé akarnám őket választani.
Saját kis álmuk, hobbijuk megvalósítását pumpálják fel akkora eseménnyé, hogy Magyarországon hír lesz abból, Baumstein kisasszony 2,5 százalékát tudta megtenni a nagy evezős útnak. Számukra ez a vasemberkedés csak kedvtelés, ha ki tudják talpalni hozzá a pénzt ami még egy csapatot is finanszíroz, akkor hajrá, mehet a buli, hátha sikerül. Ha meg nem, kéznél lesznek a mentőegységek, és addig is sikeresen eltartotta őket a szponzorok támogatása.
Értem én, kaland ez a javából. Csak épp valaki másé, nem az enyém- nem érzem, hogy bármi kötne hozzá. Nem tudom, mikor fogunk majd végképp megcsömörleni attól, hogy minden hétre jut valami ilyen expedíció. Ha minket nem fog érdekelni, a szponzornak sem éri meg melléjük állni, de ezzel mi, hobbikalandorok nem vesztünk semmit. A saját álmaink megvalósításáért eddig is mi dolgoztunk meg, és ez ezután is így lesz. És persze mindig lesznek olyanok is, akik a legdurvább kihívásokkal is szembenéznek- maximum a csapatukban PR-osok helyett valódi vasemberek lesznek.
Utoljára kommentelt bejegyzések