Az amerikaifoci nagydöntője, a Super Bowl minden évben nézettségi rekordokat, dönt, és ennek megfelelően kúszik fel a legendásan drága reklámidő ára is: a jövő évi, 50. döntőben fél percnyi megjelenésért kerek ötmillió dollárt kell leperkálni.

A sport igazi globális üzlet lett, és mostanában egyre inkább a pénz mozgat mindent ebben a szférában. Ha valaki eltöpreng, miért is van az, hogy csak komoly tőkét bevető helyekre kerülnek a nagy sportesemények rendezési jogai, akkor ez az ötmilió dollár a fél percért megadhatja a választ: ez már licit felfele.

A furcsa dolog az, hogy az amerikaifoci világában azért tudni lehet, hogy a liga nem állami támogatásból tartja fenn magát, a közvetítési jog birtokosa adja el a reklámidőt, szóval üzleti alapon szerveződnek a dolgok. Az olimpiáknál viszont egyre inkább úgy nézett ki mostanában a sztori, hogy a rendező ország és annak polgárai fizették a rendezés költségeit, míg a nagy bevételek valahol máshol csapódtak le. Az olimpia után pedig maradtak a romok- no meg az adósság. Hát ezért hátrálnak ki az ilyen tervek mögül egyre több helyen, ahol az emberek is beleszólhatnak a rendezésbe, nem egy szűk elit dönt az ország feje felett.

Visszatérve a Super Bowlra, láttam egy érdekes kis statisztikát is. A tengerentúlon már elég régóta biznisz a sport, a legelső nagydöntő idején is eladták a reklámidőt: 37,500 dollárba került egy spot. Mérföldkőt jelentett az 1985-ös év, amikor először kértek egymillió dollárt fél percért. 1998-ban érték el a kétmillió dollárt, 2008-ban a hárommilliót, 2014-ben a négyet. A 2016 elején rendezendő 50. Super Bowl szünetében pedig jönnek a már említett ötmilliós reklámok.

1985 után 13 év kellett egymilliós ugráshoz, aztán 10, majd 6 végül 2. Ez brutális infláció, lássuk be. Ér ennyit a sport? Nagy kérdés. Mert ilyen tempóban fél percnyi hirdetésért nem elképzelhetetlen pár év múlva a tízmilliós ár- ami azért irreálisnak tűnik, hiszen a reklámok legyártása is egyre drágább. Szóval kérdés, végtelen-e a növekedési lehetőség? 

Noha fentebb írtam arról, más háttere van egy olimpiának és az NFL-nek, de attól még tény, hogy érezhetőek a jelei annak, az emberek egy részének van amikor túl drága a sport. Lemondanak a rendezés dicsőségéről, ha túl sokba kerül a móka. Az NFL-ben sem nőhetnek a végtelenségig a fizetések, a közvetítési jogok árai, no meg a meccsbelépők ára. 

"Az áraknak menni kell felfele", ahogy a reklám mondta. Majd meglátjuk, eljön-e a pont, amikor túlságosan üzletiesnek érzik majd a sportot a nézők, és elmegy a kedvük az egésztől. Érdekes lenne, ha egyszer valamikor a Super Bowlban is kedvezménnyel árulnák az utolsó megmaradt reklámhelyeket...