Már írtam arról többször, hogy a jóga értelmezése nézőponttól függ: vannak, akik csak a mozgást látják benne, mások viszont a filozófiát, vagy a relaxációt is kiemelik. Az iskolai órákon egyelőre csak a jógaalapú mozgásra koncentrálnak, aminek persze lehet haszna, ám kérdés, egy tesióra hogy fog kinézni pontosan.

jóga

Az nyilvánvaló lehet mindenki számára, hogy a nyugaton meghonosodott, edzőtermekben hódító jógairányzatok eltérnek az Indiában jógaként ismert dologtól. Ez persze nem tragédia, a jóga mozgás része is lehet nagyon jó és hasznos. Kicsit felnőttes mozgásformának számít ugyan, de például a jógateremben ahova járok gyermekjógát is tartanak, tehát egyfajta igény nyilván van rá.

Az ügyben persze kicsit szkeptikus vagyok, hogy a gyorstalpaló képzésen átesett testnevelő tanárok két kiabálva levezetett kislabdadobási feladat után mennyire lesznek jók a jóga oktatásában, de bizakodok benne, hogy tanárok és diákok is rákapnak az ízére.

Azt viszont nem tudom, meddig mennek el a relaxáció terén például. Én úgy vélem, az az egyik legjobb dolog, ami történhet egy intenzív jóga óra végén. A manapság már a felnőttekéhez hasonlóan stresszes életű gyerekek számára sem lenne rossz ez, én hiszek benne. Nem véletlen, hogy a Bagdy Emőke nevével fémjelzett kezdeményezés egyenesen iskolai meditációt irányzott elő, és ők úgy vélik, nem feltétlenül a testnevelésórák keretén belül kellene elérni a stresszoldást

Hogy ne tiltakozzanak a keleti filozófiákra ferde szemmel tekintők sem, ezért mindenesetre hivatalosan nem jógának nevezik a programot, hanem jógaalapú mozgásnak. Így talán senki nem talál benne majd kivetnivalót. És nyilván a mozgás kihangsúlyozása jelzi, a jógához kapcsolódó felfogásból nem kérnek. De hogy sikerül-e "eltitkolni" ezt a gyerekek elől, azt nem tudom. Az is lehet, nincs is rá igényük, hiszen sok jógastúdió akad a világon, ami sikeresen működik úgy is, hogy szinte kizárólag a sportos részre koncentrálnak.

jóga

Alapvetően minden hasznos lehet, ami újdonságot, érdekességet, vonzerőt jelent a gyerekek számára. Az én időmben nyilván elég volt, ha bedobtak egy focit a srácok közé, de változik a világ. Sokkal több, sokkal másabb impulzus éri a kicsiket- ez nem értékítélet, csak ténymegállapítás. Lehet, hogy pont arra az impulzusra van szükség, amit a jóga adhat. 

Ráadásul az is eszembe jut, nekem olyan szempontból is sokat adott a jóga, hogy a jó oktatóktól megtanultam, elsősorban magamra kell figyelni, nem szólhat a gyakorlás arról, hogy máshoz mérem magam. Ha a gyerekek is megismernek olyan mozgásformát, ahol nem állandó versenyeztetésről, mért eredményekről, osztályozott képességekről szól minden, az csak hasznukra lehet.