Most éppen egy tökéletes strandalakot ígérő reklám verte ki sok embernél a biztosítékot az Egyesült Királyságban, pedig lássuk be, csak egy nyavalyás plakátról beszélünk. A tiltakozók szerint azért van rossz üzenete a bombatestű modellt ábrázoló reklámnak, mert sok, sőt, rengeteg nő van, akinek ez elérhetetlen, és ez rombolja az önbecsülést, bántó és így tovább.

Van abban igazság, hogy az emberek egy részére igen rossz hatással van az, amikor tökéletes megjelenésű modellekkel hasonlítgatja magát össze. Sokan a beteges fogyókúrázásba azért kezdenek bele, mert a csontsovány lányokat tekintik példaképnek, és ennek időnként tragikus következményei vannak. Csak éppen az ilyen történeteknek mindig két oldala van: rendben, a média rossz képet sugároz, de valamiért a fiatalok is fogékonyak erre az agymosásra.

Csendben megjegyezném ugyanis, hogy ha valaki el akart keseredni, mert egy sztárnak sokkal vonzóbb alakja vagy arca volt, mint neki, már Sophia Loren, vagy akár Greta Garbo láttán kétségbeeshetett volna. A harmincas évek csodaszép magyar színésznői, mint Perczel Zita, Simor Erzsi vagy Tolnay Klári is öngyilkosságba kergethették volna a korabeli tinédzsereket. 

Valamiért azonban akkor sikerült helyén kezelni azt, hogy mi a film, mi a valóság. Most az a baj, hogy az emberek egy része számára eleve az karriernek tűnik, hogy ismertek lesznek akármivel: valóságshow-szereppel, botrányokkal, videoblogolással vagy valami hasonlóval. Aki a hírességek közé vágyik, az a hírességekhez méri magát. Vagy egy plakáton szereplő csajhoz. (Ráadásul nem egy ilyen reklám van, hanem millió, és persze az urak főszereplésével készült reklámok jelentős részétől meg a férfinézők lehetnének depressziósak.)

Arra viszont nincs válasz, miért kellene zokogva magára húznia az ajtót egy normális nőnek a nyaralás idején, mert egy tucatreklámban egy tucatmodell formás fenekével adnak el egy alakformálót? Számít? Tényleg? Még véletlenül sem merülhet fel, hogy oké, pont így nem tudok kinézni, de sporttal, életmódváltással én is változhatok? Eszébe sem jut senkinek, hogy gyűlölködés helyett azt nézze, miből meríthet inspirációt?

Persze photoshop-kezelésen átesett modellecskék helyett találhat jobb példát magának mindenki. Én is fel tudom idézni, kiknek a tudatos munkája adott erőt ahhoz, hogy magam is elkezdjek változtatni. A cimbora, aki átlagemberből élvonalbeli Ironman-versenyző lett, vagy a kedves, kicsit duci lány, aki most is kedves, csak roppant csinossá vált kemény edzéseknek köszönhetően- eszembe sem jutott szidni őket, amiért leforrázva érzem magam elpuhulva, ha az ő megosztott képeiket látom. Inkább felvettem a kesztyűt, és 20 kilóval könnyebben örülök neki, hogy valaki olyan példát mutatott, ami engem is sportolásra sarkallt.

Tele vannak a női magazinok sikertörténetekkel, olyan lányokról-asszonyokról, akik sikeres életmódváltás után egészen megújtultak. Okosabb táplálkozás kell hozzá, és persze mozgás. Mert a jó alak nem egyenlő a soványsággal: azért tenni kell, edzeni. Az a fotómodell a plakáton bizonyára keményen megdolgozott azért, hogy ilyen munkából meg tudjon élni. Ez senkinek sem jutott az eszébe? Petíciók írogatása meg online kampányok szervezése helyett lehet menni akár gyúrni is. 

Vagy nem kell menni gyúrni, teljesen mindegy. Ez mindenkinek a személyes döntése! De aki magát, egész életét egy ócska reklámplakáthoz méri, és az befolyásolja, le mer-e menni a strandra, hogy egy szerencsés adottságú, munkaként jórészt az edzéssel foglalkozó nőről készült beállított fotón mit lát, azt őszintén tudom sajnálni. Mert ebben az esetben nem csak a reklámmal van baj, hanem azzal is, aki ilyen marhaságokra ugrik.

Meglehet, valakinek nincs ideje, lehetősége edzeni, vagy akármi más akadályozza a változásban. Előfordulhat, de ez konkrétan biztosan nem a plakáton szereplő lány bűne. Ha nem lenne ilyen csinos, mindenkinek tetszene a reklám? Aligha. Szóval időnként kissé lehetetlen elvárásoknak kellene egyszerre megfelelni a hirdetőknek, és a legtöbb marketinges számára ez megoldhatatlan feladat. Ez a kutyát nem érdekelné, ha párak nem indítanának az ilyen plakátok ellen kereszteshadjáratot, ezzel magukat is a kampány kellékévé téve.

Egyszerűen csak éljük az életünket úgy, ahogy nekünk jó, és fogadjuk el magunkat. Lehetünk elégedettek magunkkal, és akadhat olyan dolog, amin változtatnánk. Csak bátran, bele lehet vágni! Bosszant a tökéletességet sugárzó modell? Szeretnél te is jobban kinézni vagy egyszerűen csak fittebb lenni? Ennek a kulcsa bizony a te kezedben van! Van fontos mérce: ha látod a tükörben, hogy képes voltál változni egy évvel korábbi önmagadhoz képest, akkor hirtelen fitneszmodellnek érzed magad annak ellenére, hogy nem te vagy a plakáton. A reklámokra csak legyintesz, mert te a saját utadon jársz magabiztosan, és ezt nem tudja megingatni egy tudatosan a befolyásolásodra törekvő marketingtrükk. Az a csaj a plakáton egyikünknél sem különb pusztán a külseje okán, és ezt ezerféle módon igazolhatod.

A lényeg az, hogy legyen saját utad- és saját életed... És a magad kedvéért mégy strandra, akár bikiniben is. Ha pedig kicsit jobban nézel ki, mint egy évvel korábban, még jobban fogod magad érezni, mert ez a te munkád eredménye és a te sikered. Ezzel is bizonyítod, nem vagy semmivel sem rosszabb egy modellecskénél: a saját kampányodnak te leszel a főszereplője, aki inspirál másokat, vagy akit irigyelnek majd.