Az egész kuponos biznisz kapcsán vannak bizonyos ellenérzéseim, és azt hiszem, hosszú távon erősen le is fog tisztulni, milyen területeken van értelme ennek a nagy kedvezménnyel kínált szolgáltatás-marketingnek, és hol marhaság. Az edzőtermek esetében például pont értelmes koncepciónak tűnik.

A kuponos vásárlás alapja ugyebár az, hogy a szolgáltató nem reklámra költ, hanem egy kampány keretén belül bizonyos szolgáltatásait nagy kedvezménnyel adja, mondhatni reklámáron. A koncepció lényege viszont az, hogy olyan dolgot nem különösebben okos dolog így adni, amit az ember csak egyszer az életben vesz igénybe. Például jogosítványt nem szerez az ember havonta, passzióból- megvan, köszi, viszlát. Az ilyen kuponos akciók jelentős részében van valami trükk, a kedvezmény csak a költségek kis részére vonatkozik, aztán amikor összeadódik minden, hirtelen úgy néz ki, a vevő alig spórol, és becsapva érzi magát.

Az edzéslehetőséget kínáló szolgáltatóknál viszont pont más a helyzet. Legalábbis szeretném hinni, hogy a mozogni akarók többsége nem akarja egész életére letudni a sportot egy súlyzós meg egy zumba edzéssel, aztán kész. Egy kedvezményes bérlet pedig pont megfelel arra, hogy az ember 2-3 alkalom keretén belül megismerkedjen adott teremmel, az órákkal, mozgásformákkal. 

Ahhoz ugyanis ennyi is elég, hogy eldöntsük, szimpatikus-e adott hely: van-e parkolási lehetőség, tiszta-e az öltöző, kedvesek-e a recepción, van-e elég gép, jó kialakításúak-e a termek, van-e szimpatikus oktató, nem túlzsúfolt-e a hely. Szóval úgy általában jól éreztük-e magunkat sport előtt, közben, után. Bár aki kezdőként megy el egy terembe vagy vesz részt egy csoportos órán, az nem tud mindent megítélni, mégis nyugodtan hallgathatunk az ösztöneinkre. Ha egy edző harsány, beszólós stílusa nem jön be, vagy pont ellenkezőleg, a nagyon visszafogott, alig kommunikáló ember órájára nem mennél újra, akkor nagyjából sejted is, mi való neked. 

Amúgy se könnyű megítélni, ki a profi, ki nem. A kezdőkhöz képest mindenki annak látszik; de soha, senkitől nem szokás papírt kérni, így aztán az előtted ugráló aerobicoktató szakmai múltjáról, képzettségéről jórészt fogalmunk sem lehet. Aztán persze apróbb jelekből kiderül ez-az; maga az edző megjelenése is sugallhat hitelességet, no meg a mozdulatainak kivitelezése, a tanácsainak hasznossága sokat elárul arról, hogy ért-e a munkájához.

A kuponok arra is jók egyébként, hogy olyan mozgásformába kóstolj bele, amit még nem ismertél, de érdekelnek. Különösebb kötöttség és nagyobb beruházás nélkül szerezhetsz benyomást egy-egy mozgásformáról, ami azért nagyon hasznos, mert nem mindenki ugyanazt szereti. Akkor lesz hosszú távú az elkötelezettséged, ha megtalálod azt, amit igazán szeretsz csinálni. Az is lehet, hogy afféle "mindenevőként" szükséged van a folyamatos változatosságra, és egy-egy új tapasztalat fog tovább lendíteni a holtpontokon. Semmi ciki nincs abban, ha valaki böngészi a kuponokat: akinek nem éri meg, az nem hirdet ilyen akciót, aki viszont igen, nyilván nem véletlenül teszi, szeretettel várja az ilyen vendégeket is. Aki ehhez képest érezteti, hogy "másodosztályú" kuncsaftként tekint rád, az vélhetően a teljes árat fizető embereket sem becsüli, és én ilyen helynek nem is adnék második esélyt.

Megjegyzem, egyre több helyen találkozok olyannal, hogy egy terem nyílt napot hirdet, vagy nyitás után egy ideig nagy kedvezménnyel várja a vendégeket, olvastam már kezdő bérletekről is. Tehát nem csak kuponos oldalakon érdemes szétnézni, hanem a hozzád közel eső termek honlapjain is, és érdemes kihasználni a lehetőségeket. Az embernek emiatt nem kell szégyellnie magát, hiszen ez az egész az edzőteremnek is jó, mert becsábítja a vendéget, és ha jó szolgáltatást nyújtanak, akkor az emberek vissza fognak térni teljes áron is.

A kulcs ott van, hogy tényleg meggyőzőnek kell lenni. Lehet bármennyire kecsegtető az olcsó edzési lehetőség, egy lepukkant hely és pár nem túl bizalomgerjesztő dolgozó pont elég ahhoz, hogy az ember ne akarjon visszamenni. Az se gond, ha a kuponos edzéslehetőségből néhányat ki se használ- belefér. Viszont amikor az ember valahol jól érzi magát, nem feltétlenül a pénzen kell múlnia a dolgoknak. Érdeklődni kell a bérletekről, kombinálni kell a teremben végzett munkát más, ingyenes lehetőségekkel (otthoni mozgás, futás, biciklizés, stb.), és akkor kézben tarthatóak a költségek. Nem lesz ingyen az edzés, de ha a jó munkát megfizetjük minden más szolgáltatónál, akkor miért ne tennénk így egy edzőteremben?

Bármennyibe is kerül, a saját egészségünkre áldozni így is a legjobb befektetési lehetőség...