Valami nem működik a Forma-1 világában. Valami elveszett, vagy csak kikopott, vagy egyszerűen csak annyi dologból válaszhatnak az emberek, hogy ami eddig volt, az már nem elég- de a vezetők idegesnek tűnő nyilatkozatai azt mutatják, problémák vannak.

A Marussia és a Caterham összeomlása önmagában nem egy komoly tragédia. Ezek tényleg még a súlytalannál is súlytalanabb kiscsapatok. Régen azt neveztem kiscsapatnak, ami szívósan küzdve idény végére összekapart pár pontszerző helyezést- harcossággal, kis szerencsével. Ez a kettő, több névváltozáson átment csapat az utóbbi négy vagy öt évben együttesen talán egy kilencedik helyig jutott, nyilván kizárólag mázlival.

Szóval ha az ilyen autók eltűnnek, attól nem esne kétségbe egy néző se. Mostanában már nem annyira figyelek oda a Forma-1-re mint régebben, de tényleg fura, hogy a versenyzőik nevét se tudom. Persze nincs is szükség rá, hogy ismerjem őket, hiszen semmilyen eredményt nem lehet tőlük várni- és ez nem az ő hibájuk. Eleve az kérdés, mit keres ebben a versenysorozatban ennyire gyenge, a tisztes helytállásra is esélytelen autó.

Olvastam az ötletelést, hogyan lehetne a mezőny létszámát a kiesésük után megőrizni. A harmadik autó indítása a nagycsapatok részéről annyiban kétségkívül jó lenne, hogy jó technikával, jó versenyzőkkel nőne az izgalom. Csak hát a pénz... Nem olyan sima ügy még egy autót elővarázsolni a cilinderből, meg persze egy jó versenyzőt se. Ültessenek be valakit, aki olcsó, de sokat nem lehet tőle várni? Ostobaság lenne középszerű emberre bízni a drága technikát. Három versenyző csetepatézzon egy csapaton belül? Pikáns helyzet, de meglehetősen sok fejfájást okozna.

Az olyan ötletek, hogy feljavított GP2-es autókat indítsanak, és egyenautókkal versenyezzenek a ma még saját konstruktőri munkát is végző kiscsapatok, elég nehezen értelmezhetőek. Azt gondolom, egy ligában egységesnek tűnő szabályokra van szükség, nem lehet a mezőny fele ilyen, fele olyan. Ha azok a bizonyos feljavított autók eleve gyengék, hát nem mindegy, sárgára, feketére vagy zöldre festve kullognak a mezőny végén, kizárólag egymással harcolva az értéktelen 11. helyezésért? Ha meg túl jó lenne a "Super GP2", mit szólna a fejlesztésbe óriási pénzt ölő nagycsapat, hogy a készen kapott kocsihoz szinte csak a nevüket adó istállók lekörözik?

Persze a fenti dolgok mind elméleti fejtegetések, ám az igazi nagy kérdés egészen másról szól. Tulajdonképpen miért is kellene alapjaiban felforgatni, megváltoztatni a Forma-1 világát? Mi az, amit Ecclestone tud, a néző pedig nem? Ha sokan nézik a versenyeket, ha szeretik ezt az egészet a szurkolók, akkor valljuk be, nem a mezőny hátsó felében zajló történések, csetepaték, csődök izgatják őket, hanem a világbajnoki címért zajló harc. A kis pénzből gazdálkodó "éhezők" viadala lábjegyzetként sem túl érdekes az autósport történetében.

Azt gondolom, valami más van itt. Olyan jelek és tendenciák aggaszthatják a fejeseket, amik a ma még erős brandnek számító Forma-1 jövőjéről festenek kevésbé rózsás képet. A kutyát nem érdekli a kiscsapatok sorsa, és egyikük sem lenne hajlandó a pénzelosztás során saját hasznáról lemondani, ha nem azt éreznék, a ma be nem vállalt fájó döntések a holnapot döntik romba. Nyilván a mostanában minden szempontból átalakuló médiafogyasztási szokások a sportot is érintik.

Alkalmazkodni kell, elébe kell menni a dolgoknak. A fociban azért volt óriási találmány a kvázi európai csúcsbajnoksággá felfuttatott Bajnokok Ligája, mert felismerték, egy ennyire nemzetközi médiapiacon az egész világot érdeklő rangadókra van szükség, nem pedig helyi szinten érdekesekre. Természetesen a csúcsfoci háttérbe szorította a nemzeti bajnokságok egy részét, de legalább van egy szelete ennek a sportágnak, amire az egész világon odafigyelnek a négyévente rendezett vb-n túl. Ha maradtak volna a nemzeti ligák erőltetésénél, ma talán még nagyobb rajongótábora lenne a foci kárára a globális sportoknak.

Nyilván a Forma-1 esetén is folyamatosan elemeznek minden beérkező adatot. Folyamatosan figyelik a megosztásokat, aktivitásokat, érdeklődést. És összevetik más, konkurens sportágak adataival, trendjeivel. A sport globális üzletág, és ha az annak idején Forma-1-et néző emberek átpártolnak a golfversenyekhez vagy az amerikaifocihoz, akkor nem az lesz a kérdés, indul-e Marussia-szintű csapat, hanem az, hogy egy Red Bull vagy Mercedes fantáziát lát-e abban, hogy dollármilliókat öljön az autósportba.

A nyilvános ötletelés inkább csak azt jelzi, tesztelik a reakciókat, megnézik, meddig mehetnek el, kíváncsiak a jelentős szponzorok véleményére. Biztos vagyok benne, hogy a háttérben zajlanak az igazán komoly egyeztetések- a nyilvánosság előtt mindig voltak beszólások, aztán a végén az egésznek megegyezés lett a vége, és tovább működött a roppant hatékony pénztermelő gépezet. Ne legyen illúziónk, most is erről szól a történet, nem a sportértékről- ám mivel a kettő erősen függ egymástól, a nézőknek szurkolni kell a biznisznek is, mert csak akkor maradhat izgalmas a Forma-1 mint sport, ha van benne elég pénz. És fordítva: csúcsszínvonalú verseny nélkül a bevétel is visszaesik. 

Hát ebben a játszmában kéne megtalálni az egészséges egyensúlyt, a jó kompromisszumot, miközben tudják, a gyorsan változó világban talán még ez sem lesz elég az üdvösséghez...