Különös helyzet állt elő azzal, hogy ebben az évben nem lesz Forma1-es futam Németországban, pedig ez az ország számít a versenysorozat egyik legerősebb bázisának.
Pontosítsunk: a német piac a legtöbb sportág számára az egyik legfontosabb. Jó példa volt erre, hogy a kézilabdában akár még a selejtezők eredményébe is belenyúlt a szövetség, hogy a német válogatott ott lehessen a világbajnokságon. A németek szeretik a sportot, és jó vásárlóerejű közönségnek számítanak a reklámozók szemében is, ráadásul elég sokan vannak. Botorság veszni hagyni egy ilyen piacot- hiszen, lássuk be, a sport komoly üzlet.
Az autósport legendás német versenyautókkal és kiváló germán versenyzőkkel egyaránt büszkélkedhet, így aztán abban semmi meglepő nincs, hogy sokan szeretik a Forma1-et is. De valami elmozdulás, átrendeződés történhetett, mert meglepő módon az utóbbi években a németországi futamokra jegyet váltók száma visszaesett. Azt nem hiszem, hogy ne tudnák megfizetni a nézők a belépőt, a gond sokkal inkább az, hogy nem akarják. Mert előbbit orvosolni lehet akár egy akcióval, az érdektelenség viszont már más tészta.
Aki szereti a sportot, az bőven talál magának más néznivalót, és teljesen természetes, hogy a szurkolók vándorolnak más, divatosabb sportágak felé. Az egész világon megfigyelhető ez a mozgás, és mi magunk is átgondolhatjuk, vajon pont ugyanazért kapcsoljuk-e be a tévét, mint 15 éve. Akkor szerintem még szinte minden F1 futamot néztem magam is, mellette a magyar focimeccseket és a Bajnokok Ligáját igen gyakran követtem. Belefért a képbe a kézilabda is. Manapság európai fociból kevesebbet nézek, az éjszakai NFL-meccsekből sokat láttam a tavalyi szezonban, de hogy olyan eseményekre kapcsolok, mint a darts, az nagyon nem volt benne a levegőben. Pedig gondolom nézett ez is, nem véletlenül adják sokat.
Forma1-et például már ritkán nézek. Az utóbbi években volt pár dögunalmas szezon, az előzés, küzdelem nélkül a verseny nem nagyon tud lekötni. Valljuk be, Ecclestone úrnak is volt pár szerencsétlen nyilatkozata, ami azt sugallta, nem igazán akar foglalkozni azzal, hogy mitől lesz népszerű és divatos egy sportág. Ha nem pont ő járt volna élen abban, hogy gigaüzletet csináljon a száguldó cirkuszból, még érteném is, de így...
Az persze nem nagy érvágás, ha én nem nézek meg egy versenyt. Az se, ha egy kisebb piacon van visszaesés. De a németekkel már foglalkozni kellene. Ha egy olyan országban, ahonnan Schumacher és Vettel jött, nem akarnak a szurkolók versenyre menni, akkor ideje lenne leülni és átgondolni a jövőt. Most állítólag a Magyar Nagydíj szervezői is örülnek, mert a német verseny kiesésével talán több néző pótolja az F1-hiányt nálunk. De régen tőlük függetlenül is sokan voltak.
A futamrendezés nem olcsó, és éppen ezért mindig van egy pont, amikor eldöntheti a szervező, megéri-e ez az egész hajcihő. Az FIA nyilván a hagyományos piacok megrendülése miatt próbál nyitni új irányba, van verseny Malajziában, Kínában, Oroszországban, Bahreinben, Abu Dzabiban- bőven van piac Európán kívül is. Kérdés, hogy a támogatók számára is egyenértékűek-e a nézők. És persze kérdés az is, az arab országokban valódi piac van-e, vagy csak presztízskérdést csinálnak abból is, hogy legyen versenyük, mint ahogy focivébét akartak.
Ahogy az idei szezon indult, óriási Mercedes-fölénnyel, az nem sejtet túl sok jót. Ha ilyenek lesznek a versenyek, nem tragédia, ha az ember kihagy pár futamot. És mindenhol gond: fogynak az európai nézők, de mibe szeressenek bele az ázsiaiak, amerikaiak? Két órányi hangos körözésbe?
A német rendezők visszalépése tehát csak egy jel, de annak igen fontos. A Forma1 a világ egy részén még ma is a nagybetűs Autóverseny, de manapság minden mulandó. Aki ezt nem érti, bukásra van ítélve- furcsa lenne, ha pont a sebességről ismert sportág mellett száguldanának el a riválisok...
Utoljára kommentelt bejegyzések