Manapság a Forma-1-ben nem maguk a versenyek szolgáltatnak beszédtémát, hanem a szabályváltozások. Az idei évtől a turbómotorokkal, az üzemanyagfogyasztási előírásokkal és az egyebekkel akartak kicsivel több izgalmat csempészni a versenyekbe. Ám állítólag már a fejesek is válságtanácskozásra készülnek, mert úgy fest, nem egészen váltak valóra az elképzelések.

Ám mielőtt könnyes szemmel gondolnánk arra, hogy régen minden jobb volt, érdemes egy kicsit elgondolkodni a múlton. A Wikipedia ide vonatkozó cikkét átböngészve például látszik, hogy az elmúlt 20 évben 9 alkalommal az utolsó futam előtt eldőlt, ki a világbajnok- ez azt jelenti, hogy az idény vége már nem sok izgalmat hozott, mert valaki olyan fölényben volt. Schumacher 2002-ben a 17 futamos idény 11. futamán már világbajnok lett!

Még tovább árnyalja a képet az, hogy hány esetben lett valaki úgy világbajnok, amikor csapata a konstruktőri világbajnoki címet is elnyerte. 20 év alatt 17-szer fordult ez elő, ami jelzi, még a látszólag izgalmas idényekben is megesett az, hogy ugyanannak a csapatnak a két pilótája harcolt egymással, a többiek távolról integettek. Ilyen még a nyolcvanas években is előfordult, emlékezzünk a Senna-Prost felállású csapatokra például. Gyakran előfordult, hogy középszerű pilóták is dobogóra állhattak az idény végén, mert jó autó volt a fenekük alatt.

A kulcs ez: technikai sportról beszélünk, ahol nagyon sok dologról dönt maga a technika. Egy jó konstruktőr, egy profi csapat világbajnokká tehet egy versenyzőt. Persze, kell a pilóta is hozzá, de ez az egész dolog a csúcstechnikára van kihegyezve. Szóval sokminden eldől már akkor, amikor a versenyző beül az autójába, és ezen a szabálymódosítások sem sokat segítettek: mindig is lesznek jobb tervezők és csapatfőnökök, akik a végletekig ki tudják használni a szabályok adta lehetőségeket.

Az viszont egy másik kérdés, hogy önmagában attól, hogy Forma-1, ma már nem esünk hanyatt. A mai sportdömpingben ezer másféle versenyt is nézhetünk, és bármekkora respektje van az F1-nek, ha nem elég érdekes, az ember nem figyel rá, elkapcsol, csak az eredményt olvassa el másnap, stb. Régebben is volt unalmas körözés, kár is tagadni. Nem az idén kezdődött el az, hogy alig van előzés, már évekkel ezelőtt láttam, hogy a boxkiállások alatt próbáltak előnyt szerezni a versenyzők. Az is része a versenynek, megtehették. Mindenki vigyáz az autókra, mert drágák, ráadásul a belemenős előzéseket vagy akadályozásokat büntetik a versenybírók, szóval kevés a kiélezett egy-egy elleni küzdelem. 

Pedig a sport erről szólna, a szabályos, tiszta, de kemény összecsapásokról, ahol a fő elv az: győzzön a jobb! Ez látszik kiveszni az F1-ből, és nem a turbó a hibás, meg a halk motorhang, vagy az üzemanyagfogyasztás mérése, hanem az, hogy mindenki a maga szintjén próbál biztonsági játékot űzni: a legjobb autósok az élre állnak és aztán tartják a pozíciót, a mögöttük állók nem mennek bele veszélyes manőverbe, mert plusz 1-2 pontért nem kockáztatnak, a hátul levők örülnek, ha célba tudnak érni miközben a leginkább arra ügyelnek, hogy gyorsan ki tudjanak térni az őket leköröző versenyzők útjából.

Szóval a Forma-1 most már inkább a biztonságot tükrözi, nem csak a versenyzők védelme szempontjából (ami persze nagyon fontos dolog), hanem a versenyzés jellegét tekintve is. Az időmérőn már nagyjából látni lehet, adott versenyen ki lehet a leggyorsabb, és hacsak nincs valami technikai gond, a fölényt győzelemre is lehet váltani. A néző legyint, sokszor igazságtalanul, mert ettől még a versenyzőknek keményen koncentrálni kell a futam végéig, bármennyivel jobb az autójuk. De a nézőnek még ezt is szabad, mert ő nem mérnöki elemzéseket akar olvasgatni a csúcstechnikáról, hanem versengésre, izgalomra vágyik.

A saját szempontjából mindenkinek igaza van. De a válságstáboknak nincs értelme, amíg az élmezőnybe bebetonozott 2-3 csapat képviselői siránkoznak Ecclestone társaságában. Ha valóban radikálisan akarnának hozzányúlni a Forma-1-hez, akkor sokkal nagyobb egyenlősdire törekednének. De ez értelemszerűen zsákutca lenne a Forma-1-ben, mert a tervezői munka szerepét teljesen lenullázná, és itt igenis része az imázsnak, hogy az autók, a technika a csúcsot képviselik.

Szóval nem tudom, mit fognak válságtanácskozni, és főleg azt nem tudom, miért. Az F1-ben a versenyek lefolyása nem tavalyról idénre változott meg radikálisan, mindig is voltak unalmas körözések, ahol a jobb autókban ülők faképnél hagyták az egész mezőnyt. Maximum a világ változott meg, és amit akkor így is szerettek az emberek, az most nem annyira vonzó már. Csak hát a világot megváltoztatni jóval nehezebb, mint az autókra vonatkozó szabályokat...