Lehetek őszinte? Szerintem az év hülye vicce, amikor egy Forma1-es csapatnak egy bíró döntése alapján kellene beültetni egy versenyzőt az autóba. Azt hiszem, teljesen összekeveredtek itt már a dolgok a világban... 

Vajon mennyiben lehet sportról beszélni, amikor előfordulhat, hogy a Sauber tavalyi tesztpilótája, Giedo van der Garde a tárgyalóteremben harcolja ki az idénynyitón való részvételt? Állítólag érvényes versenyzői szerződése volt 2015-re, de helyette két, jól fizető szponzorokat hozó pilótával készült a Sauber, a holland az autókat se ismeri, nem is rá méretezték egyiket se. A végleges döntés csütörtökre várható, ám nem hogy sportszakmai szemszögből, pusztán a józan ész alapján agyament ötletnek tűnik az ő indítása.

Mert azért ez a Forma1. Pár versenye volt már van der Gardénak a Caterham versenyzőjeként annak idején, tavaly tesztelt a Sauberrel, ez egy dolog. Nála rutinosabb vagy jobb versenyzőknek sem lehet könnyű azonban egyik napról a másikra beülni egy versenyautóba. Ebben a kategóriában még a kiscsapatok autói is pokoli gyorsak, nagyon nem árt, ha a leendő pilóta alaposan megismeri őket teszten mielőtt élesben vezetné. Ehhez képest ez a fickó gond nélkül beleülne így is. Naná, hiszen ez a Forma1...

Tizenkilencre lapott húzott, talán maga se hitte el, hogy megnyerheti a pert aztán most elvileg ott tartunk, egy bírói fórum dönthet egy versenyistálló csapatáról. A Saubernél főhet a fejük, hogy alávessék-e magukat az ítéletnek, hiszne ha bármi gond lesz, akkor azért rajtuk is lesz felelősség, hiába mások döntöttek helyettük. Akkor ugyanaz a bíróság majd elítéli őket gondatlanságért, amiért nem biztosítottak gyakorlási lehetőséget. Vagy az egész szövetséget beperlik, amiért nem tolták el az egész idényt két héttel a holland pilóta kedvéért. Ha nem indulhat, nyilván komoly kártérítést kap van der Garde, aki azzal keresne pénzt, hogy nem vezet. Órabérben jobban jár, mint a világbajnok.

És a Sauber meg magyarázkodhat a szponzoroknak, miért az egyik vagy másik versenyzőt nem indítják az ausztrál futamon. Önmagában az is vicc, hogy be lehet vásárolni egy pilótát a Forma1-be, de ezt már ismerjük, tudjuk, így megy ez még a királykategóriában is. Ez is kérdéseket vet fel arról, mennyire sport és mennyire üzlet a Forma1- a költségek ismeretében azért indokolható gyakorlatról beszélünk. Drága mulatság a csapatindítás!

Ám még a pénzes emberek esetében is érvényesülnie kellene valami belátásnak. Akadtak már fizetős alakok bizonyos csapatok körül, de a nagyon bénák még a tesztelésből is kikoptak többnyire. (Akadtak azért hajmeresztő tudású pilóták a mezőnyben...) Hogy kit indítottak és kit nem, arról a pénzügyi és sportszakmai szempontok figyelembevételével a csapat döntött. Furcsa jövő vár ránk, ha ilyesmiről is dönthetnek egy tárgyalóteremben.

Vicces lesz, ha a Real Madrid egyik kispadozó játékosa perel, hogy a játéklehetőségért igazolt oda, tessék őt csapatba tenni! Az még viccesebb lesz, ha egyszerre 16 játékos pályára küldését írja majd elő a bíróság. Oldja meg az edző ahogy tudja... Olyan világot élünk, ahol mindenki perelhet, ahol az évekig húzódó eljárásokban a doppingolók visszakapják az érmeiket furcsa érvelés után, másokat megfosztanak az eredményektől, a sportolók perelnek pénzért, a klubok perlik a szövetséget...

A sportban pedig nagyon nem szerencsés, ha a versenyzők nem a pályán, hanem a paragrafusok közt szlalomoznak profin. A végén még kialakulhat egy külön réteg, a sportolónak középszerű, de tárgyalóteremben hibátlan emberekből. Nem szeretném megélni, hogy külön tévéközvetítések is legyenek a sportbíróságok üléseiről, mert több izgalmat tartogatnak, mint a valódi versenyek.