Meglepetésre izgalmas lett a hétvégi futam a Hungaroringen. Pedig csak annyi történt, hogy a nézők azt láthatták, amiről a Forma 1-nek szólnia kéne: igazi versenyt.

Hogy miért, hogyan alakult úgy, hogy az utolsó körök ennyire szorosak lettek, és a dobogón három különböző csapat képviselője állhatott, az persze kielemezhető, a szakértők sokkal jobban értenek nálam ehhez.

Az viszont rögvest látszik, a szurkolókat mi hozza lázba: az, ha az erőviszonyok kiegyenlítettek, és nem lefutottak előre a versenyek. A Mercedesek fölénye elég egyértelmű volt az egész szezonban, csak Kanadában tudott nyerni más csapathoz tartozó versenyző- az a Ricciardo, aki nálunk is a dobogó tetejére állhatott. Persze a konstruktőri világbajnokság már így is eldőlni látszik, óriási előnnyel vezet Hamilton és Rosberg csapata. Előttük pedig négy éven át a Red Bull csapat és Sebastian Vettel volt az egyeduralkodó.

Ilyen "dinasztiák" mindig is voltak a Forma 1-ben, ezt valamilyen szinten megszokhatták a nézők. A varázs azért így is megvolt, hiszen ez egy olyan csúcskategóriának számított, amiért akkor is lehetett rajongani, ha éppen a versenyek nem sok izgalmat tartogattak. Az idei hétvégén viszont alaposan visszaesett a helyszíni nézőszám a mogyoródi pályán, ami jelzi, kicsit megkopott a vonzerő.

Nyilván azért találnak ki újfajta szabályokat, turbómotorokat, utolsó versenyen dupla pontot meg hasonlókat, hogy felkavarják az állóvizet. Ám az, hogy a Red Bull helyett most a Mercedes a nyerő, és aztán mögöttük lemaradt mindenki más, vélhetően nem pont az elvárt eredmény. Ha egy versenyző a megfelelő autóban ül, akkor dobogóért harcolhat, ha nem, akkor fut az eredmény után. Csak pár egészen kimagasló egyéniség képes egy nem annyira jó autóval is az élmezőnybe kerülni rendszeresen. Nico Rosberg szimpatikus versenyző, de eddig sose tudott a világbajnokságért harcolni. Most fordult a kocka, az ő javára.

Ám a szövetség nyilván az izgalmas magyar nagydíj ellenére sem túl boldog amiatt, hogy alapvetően kicsit lefutottnak tűnnek az idény nagy kérdései- mázli, hogy legalább a két Mercedes-pilóta rendesen üti egymást, mert ha valamelyik lényegesen jobb lenne, már most oda lehetne adni a bajnoki címet. Ahogy olvasom, megint szakértőt neveznek ki, aki majd remek ötleteket dob be, hogy lehetne ismét vonzóbb a versenysorozat.

Pedig a válasz itt van a szemünk előtt: ha verseny van, izgalom van, akkor hirtelen mindenki lelkessé válik. Marha nagy okosság kell a mezőny kiegyenlítéséhez: még több olyan szabály kell, ami csökkenti az autók közti különbségeket. De az egész Forma 1 nem úgy épül fel, hogy egyenlő esélyekkel induljon a Ferrari és a Marussia. Olyan hagyományokat kéne felrúgni, amelyek a sorozat szerves részét képezik, és ez aligha fog megtörténni.

Még az sem biztos, hogy a nagy egyenlősdi elérné a kívánt eredményt. Ezzel kicsit magam ellen beszélek, hiszen a verseny izgalmasabb lenne, de ki tudja, azzal nem vesztene-e még további rajongókat a Forma 1, ha nem lenne értelme csapatoknak szurkolni, mert mind egyenautókat használna- az egyik pirosat, a másik ezüstszínűt, slussz.

Szóval miközben valószínűleg mindenki tudja, mi lenne a kézenfekvő megoldás, attól sokan tartanak, hogy a vízzel kiöntik a gyereket is. Bernie Ecclestone elég régóta benne van ebben a buliban, ha valaki végig tudna vinni egy minden problémát megoldó szabálymódosítást, az ő. Azért nem teszi, mert ilyen megoldást jelenleg nem tud sem ő, sem más. Félistenként ural egy dollármilliós autósport-bizniszt, és mégis azzal kell számolnia, hogy a Forma 1 teret veszt más, divatos sportokkal szemben, akkor bizonyára nem boldog. Régebben valahogy minden olyan jól működött, az F1 elzakatolt minden mástól függetlenül. 

De ma már a sportágak közt is óriási a versengés, az unatkozó szurkolók könnyen elkapcsolnak. Hacsak nem lesznek minden hétvégén olyan futamok, mint a hungaroringi. Meglátjuk, ez csak egy véletlenül kicsúszott verseny volt, vagy a változás kezdete, és kiegyenlítődnek az erőviszonyok. Ha utóbbi a helyzet, nem kell semmiféle szakértő, a nézők vissza fognak térni. De erre a kérdésre pár hét múlva választ kapunk. Addig lehet bizakodni, szurkolónak is, Forma 1 fejesnek is, mert ez esetben mindenkinek ugyanaz az érdeke...