Sarapova doppinggal bukott meg, szponzorai pedig máris bátran kihátráltak mögüle. Még szerencse, hogy itt vannak ezek a multik, akik erkölcsi mércét mutatnak a számunkra.

A sztori röviden annyi, hogy pár éve felfigyeltek rá a doppingellenőrök, egy orosz körökben jól ismert szívgyógyszer nyomai bukkantak fel a sportolók szervezetében. Nem, szó sincs róla, hogy kardiológiák páciensei között toboroznák a jövő sztárjait, ennek a szernek van egy teljesítménynövelő hatása is. Amikor ez bebizonyosodott, tiltólistára került a szer- de úgy látszik, sokan nem vették észre, hogy 2016. január 1-től nem élhetnek a korábban legális doppinggal, így most a lebukott sportolók mind szankciókkal nézhetnek szembe.

Marija Sarapova, az eredményes és csinos teniszező egy volt a sok közül. Persze ő is komoly szívproblémákkal indokolta, miért szedte ezt a szert, az nyilván a véletlen műve, hogy pont jó teljesítményfokozásra is. Emlékszem, pár éve meg mindenki súlyos asztmás volt, arra szedtek valamit, amíg be nem tiltották. Aztán hirtelen el is múlt ez a járvány. 

Mindenesetre az orosz teniszezőnő most szomorúan kesereg, hiszen ő csak betegsége miatt gyógyszerezett állítása szerint- megjegyzendő, aki orvosilag tudja indokolni, annak eddig is, ezután is engedték a speciális szerek használatát. Fura, hogy egy élvonalbeli sportoló stábjában ezzel senki nem törődött. Serena Williams gyorsan támogatásáról biztosította riválisát, kijelentve, milyen bátor dolog volt kiállni a doppingügy után. Hát, ha nem áll ki, a végeredmény akkor is ugyanaz szerintem, szóval ez nem bátorság, inkább csak kármentés.

Aztán gyorsan pörögtek az események: három szponzor, a TAG Heuer, a Porsche és a Nike máris bejelentette, hogy a támogatásaikat felfüggesztik. No persze, ezek a cégek is emberbaráti, sportcentrikus alapon működnek, és még véletlenül sem arról van szó, hogy a jól eladható szőke szépséggel való hirdetésben több fantáziát láttak, mint az esetleg eredményesebb, de nem ennyire fotogén versenytársakban. Sarapova, bár voltak Grand Slam győzelmei, messze nem egyeduralkodója a tenisznek, viszont bevételei a reklámszerződéseknek köszönhetően bőven meghaladták mindenki másét.

Én értem, hogy a multinacionális cégek döntései racionális mérlegelésen alapulnak, de ettől még tény, a sportolók között is vannak egyenlőbbek ettől a szempontból. És nem hogy Sarapova doppingolása, de még Sarapova eredményei sem döntőek, amikor kiválasztják, kit támogat a cég- feltéve, amíg meg nem bukik a sportoló.

És kik is fordítottak most hátat a "csaló" sportolónak? Ott van például a Nike, ami igen csúnya botrányokba keveredett annak idején, hogy a harmadik világban gyártatja a méregdrágán árult cuccokat, és ott kizsákmányolt gyerekmunkások varrják azokat. A Porsche és a Volkswagen összefonódása közismert, és utóbbi sajátos "dízeldoppingjáról" beszélt az egész világ, amikor kiderült, hogy csaltak a teszteken. Szóval ki mutogathat itt kire erkölcsi fölénye tudatában?

A sport rég nem magasztos ügy ezekben a körökben- üzlet a javából. Ami épp árt az imázsnak, az nem jó, ami eladható, az jöhet. Pénzt lehet csinálni még a botrányból is, Lance Armstrongtól hiába vették el a címeket, hiába pártoltak el mellőle a támogatók, most éppen a doppingkrónikáival turnézza végig a sajtót. Sarapova is adhat még pár könnyes interjút, aztán lehet, egy év múlva a nagy visszatéréséről beszél mindenki, és szépen felsorakoznak mellette újabb szponzorok, akik profitálnának a csinos teniszezővel való együttműködésből. 

Megszoktuk, hogy a profi sportban a pénz mozgat mindent. Ezzel lassan már nincs is bajom- az jobban zavar, amikor ilyen helyzetben jön az álszentség. A sportoló győzni akar, bármi áron, a szponzor pedig több hasznot akar, szintén bármi áron. És hogy mit akar a néző? Úgy látszik, rajongani- bármi áron...