70 éve alapították az elsősorban Amerikában népszerű autóverseny-szervezetet.

Amióta létezik autózás, azóta rendeznek versenyeket is. (Sőt, korábban, amikor még csak gyalog vagy lóval közlekedtek, akkor is gyakori volt a versengés.) Hamarosan az egész világon kitaláltak különféle autóversenyeket, volt hosszabb és rövidebb távú, gyorsulási és túraautós, és így tovább.

A floridai Daytona Beach a sebességőrültek mekkája lett, több világrekordot állítottak itt fel. Az Egyesült Államokban komoly üzlet lett a versenyszervezés, sok volt a néző és a résztvevő is.

William France Sr. Washingtonból költözött Floridába 1935-ben, és hamar belevetette magát a versenyzésbe. 1938-tól már ő felügyelte a Daytona Beach-en található híres pályát, versenyeket is szervezett.

France ráérzett, hogy a nézők élvezik a sorozatgyártású autók versengését. Ez ugyanis teljesen más, mint a kifejezetten versenyzésre épített csúcsjárművel összecsapása. Ám France azt is látta, hogy rengeteg kétes alak szállt be a versenyek szervezésébe, akik gyakran léptek le a nevezési díjakkal, bevételekkel. A tisztességtelen szervezők miatt az egész autóversenyzés jövője borús volt.

Így aztán France néhány meghatározó, megbízható szervezővel és versenyzővel leült tárgyalni, és 1948. február 21-én megalapították a NASCAR nevű szervezetet. A NASCAR a  National Association for Stock Car Auto Racing elnevezés rövidítése, azaz már az elejétől fogva az ún. stock car versenyzésre koncentráltak. Természetesen mára már elég sokat módosult a szabályrendszer, a mai NASCAR-autók csak nevüket illetően hasonlítanak a sorozatgyártású utcai modellekre. A körpályákon zajló iszonyú tempójú versenyek jellemzője a szó szoros értelemben vett küzdelem, a sok ütközés, előzés- ettől látványás, ezért szeretik a nézők.

A NASCAR-versenyek gyorsan népszerűek lettek, mára pedig dollármilliárdos üzletágról beszélhetünk. Több sorozat zajlik a szervezet égisze alatt, nézettséget, rajongók számát tekintve talán csak az amerikaifoci ligának, az NFL-nek van nagyobb tábora az Egyesült Államokban. Persze a sportpiacon is vannak változások, a NASCAR előtt is állnak kihívások, de még mindig rengeteg a szponzor és a néző.

Számomra a NASCAR-történet egyik érdekessége az, hogy már a kezdet kezdetén, a legelső versenyeken is rajthoz álltak női sofőrök, több-kevesebb sikerrel. Mindenesetre Sara Christian, Louise Smith, és Ethel Flock már a negyvenes évek végén ott lehettek a mezőnyben. 

A NASCAR egyébként még ma is családi vállalkozás, William France unokája, Brian France a jelenlegi elnök. Vélhetően amíg lesz autózás, addig lesz autóverseny is- aztán ha az utakon csak önvezető járművek lesznek, kiderül, az ilyen régivágású versenysorozatok eltűnnek-e, vagy pont ellenkezőleg, még érdekesebb lesz, hiszen már csak maroknyi ember kiváltsága lesz a saját autó vezetése...